Det börjar klia i köksrenoveringsfingrarna

En kväll när vi satt och åt och drack, och vi drack och åt, i köket efter att Elton somnat så började köksrenoveringsidéer födas. Jag har alltid tänkt att som det är "intrett" nu liksom är enda sättet, att man i bästa fall kan byta vitvaror, skåp och lådor. Men så trillade poletten ner! Typiskt att det ska innefatta totalrenovering, där inte en dörr kommer sitta där den först satt när vi är klara, men det är väl tydligen lite så vi jobbar. 
 
Obs på att det är badrum som står för dörren först, och det först om kanske ett par år. Så det här är inget vi kommer göra än på 4-5 år (Ehhh, jag har skyndat på renovering tidigare, har lärt mig att det kan hända att vi inte kan hålla oss. Men planen är om 4-5 år) 
 
Iaf tänkte jag visa lite, bilderna tog jag under tiden Elton åt frukost så det är ju en enda röra. Lite som vårt kök brukar se ut en helt vanlig vardag. 
 
Här är köket sett från altandörren. Vi tänker ta bort ingången från hallen och ha köksinredning hela vägen bort till väggen och då inget längst den väggen där diskmaskinen står nu. 
 
Här är då köket sett från ingången till hallen. Vi tar alltså bort allt där diskmaskin, kyl och frys är och byter även plats (!) på fönster och altandörr. På det sättet får vi plats med en köks-ö ungefär i höjd där altandörren är idag. Ön fungerar då som matplats (i nödfall, kanske typ tre platser), arbetsyta och förvaring. Jag tänker att en ska kunna hacka och en sitta och samtala. Känn på den här klyschan: Ett kök att umgås i.
 
Väggen bredvid ingången öppnar vi upp. Tar inte bort väggen helt men kanske en dörröppning som är ca. 3 dörrar bred. På så sätt kan vi använda matsalsmöblerna när det är "rejäla" frukostar eller middagar och slipper ha tre matplatser i rad (köksmöbler, matsalsmöbler, utemöbler på altanen)
 
Där ser man väggen mellan kök och vardagsrum som då blir enda ingång i köket. 
 
VAD TROR NI? Briljant?
 
Angående själva lull-lullet så vill jag helst inte ha några överskåp, bara lådor och sen helkaklat hela vägen till taket. Som ett restaurangkök typ. Vi får se vad platsen tillåter, det blir ju lite mindre plats för själva köket, så kan hända vi måste ha något överskåp. O andra sidan sväljer lådor mer än underskåp som det är idag. 
 
Är. så. pepp. 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0