Alkohol vs tobak.

- brytpunkt. Nu är det allvar med att sluta använda svordomar av undertecknad. Ska anstränga mig mitt hårdaste för att inte svära varken i text eller tal. -
 
En fundering som slog mig framförallt under min graviditet, eller snarare efter, är hur olika man ser på tobak och alkohol. Faktum är att båda är beroendeframkallande och egentligen är det ena så mycket värre än det andra, iaf i mina ögon. Alkohol ligger bakom mängder av brott, våld och sexuellt utnyttjande medan tobak (nu kommer jag främst mena på rökning) endast, förutom viss passiv rökning, skadar den som nyttjar det. 
 
Jag har väldigt länge använt både cigaretter och alkohol på samma sätt. Som något att nyttja med vänner eller i andra sociala sammanhang. Lika sällan som jag tar en cigarett i min ensamhet, tar jag ett glas vin i min ensamhet. Jag har, under väldigt många år, inte ansett mig beroende av något av det. Något jag gjort vid fest helt enkelt. 
Jag har gillat mitt nyttjande av båda i lagom mängd (såklart inte varit lika pepp vid bakfyllor, men ni kanske förstår min poäng) 
 
När vi var på det allra första återbesöket med Elton, när han var 6-8 veckor så sa min barnmorska, som av naturliga skäl hade tagit reda på min konsumtion av både cigaretter och alkohol i början av graviditeten, att jag nu skulle unna mig ett glas vin, för att i nästa andetag säga att jag skulle passa på att sluta röka. 
Det är alltså så himla accepterat och etablerat med alkohol att man ser det just så, att man stått ut, utan i nio månader. Det var aldrig någon som sa till mig att "passa på" att sluta dricka alkohol, medan flera stycken uppmanade det samma för cigaretter. "kommer du börja röka igen?" hörde man då och då, medan andan om alkohol istället var "längtar du mycket efter vin?" 
 
Alltså jag vill nog ingenstans med den här texten, men det blev en tankeställare att det är sån skillnad, när det egentligen är alkoholen man borde ha mer respekt för. 
 
Mors!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0