Genustänk.

Det var så himla mycket svårare än jag någonsin kunnat tänka mig att tänka genus när vi fick barn. Jag vet inte hur många gånger jag hört mig själv säga till flickor att dom har fina kläder medan jag till pojkar sagt att de har tuffa leksaker. Dösvårt, verkligen! Det sitter så inbitet. 
 
Så slog det mig när jag blickade över Eltons leksaker att det är mest bilar och nallebjörnar. Bilarna är helt förståligt för det är 98% brandbilar och hans pappa är ju brandman, så det tänker väl folk (plus vi själva) är en fyndig present. (Och vi är jätteglada över alla fina, det är inte det) 
 
Jag har kommit fram till att jag, med allt, ska tänka "hade jag köpt detta om Elton var en flicka" och då försvinner liksom allt helrosa och prinsessaktigt också, jag hade inte köpt det till en flicka. Han kommer alltså aldrig behöva gå i klänning för att bevisa något (om han själv inte vill såklart) och jag tycker inte att man kan läsa av på Eltons rum om han är en flicka eller pojke. 
 
Men va tusan, nån liten docka måste väl ungen äga? så idag när jag var på bokhandeln för att köpa nitar så kunde jag inte låta bli att inhandla en docka. En pk-docka. (Eller alltså just för att det är Elton som ska leka med den) 
Men så slog det över i genustänket och jag köpte en flickigt rosa istället för den lite mer neutrala blonda. Jag hade faktiskt inte köpt den här till Elton om han var en flicka, då hade jag valt en mindre rosa. Så jag gick i min egna fälla. 
 
Viktigt att poängtera är att sen när Elton själv väljer, så kommer han få leka med precis vad han vill. Från de fränaste bilarna till de gulligaste dockorna. Men alla de fräna bilarna han har idag behöver vägas upp lite med den här dockan. 
 
Nu höll hunden på att äta upp dockan, så den kommer få ta skydd på hemmaplan.
 
Fick faktiskt en hel del reaktioner när Elton hade en rosa napp när han var liten (Det har han vissa än, men nu ser man mer att han är en pojke) Och det dumma är väl att det ska anses negativt att bli tagen för att va tjej. Tjejer är ju döbra. 
 

Kommentarer
Postat av: linn

Vi kan trycka ironiska genuströjor.
Rosa med text: söt och fin / lugn och snäll
Blå med text: Vild och busig / bråkmakare

Undra bara om det skulle uppfattas som ironi...förmodligen inte

Svar: Det kanske är ironiska alla stereotyper är!
Ellen

2015-02-03 @ 15:52:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0