Ett litet middagstips.

Alldeles för lite mat här i bloggen va? Jag är ju trots allt en sån där som faktiskt lagar mat och kanske till och med bakar någon gång ibland. 
 
Därför tänkte jag här med dela med mig av receptet till den Broccoligratäng som blev middag igår. Mamma gjorde alltid broccoligratäng för tusen år sedan, och det är ju helt galet gott. Nomnom för broccoli. 
 
Here we go:
 
Sätt ugnfan på 225 grader. 
 
600 gr broccolibuketter
1 purjolök
2 pkt bacon
2 msk mjöl
4 dl grädde
2 dl mjölk (eller om man vill fläska på med 6 dl grädde så får man det)
2 dl riven ost
salt och peppar. 
 
Koka broccolibuketterna i några minuter, kanske typ tre. SALTA. Inget är så sorgligt som osaltad broccoli. Smörj en ugnsform och häll över broccolibukketterna där i. Man kan salta här också, ifall det inte fastnade första gången.
 
Stek skivad bacon och hackad purjolök (Jag gjorde i sån här "kastrull-stekpanna" ni vet. jag tappade ordet nu, men sån man typ gör köttfärsås i. För det blir ganska stor volym) Purjolöken och baconet behöver typ bara bli ordentligt varmt, vätska sig lite och så, då vet man att det är klart. 
 
Blanda i mjölet väl så det inte syns alls. 
I med grädde och mjölk (egentligen får man göra hur man vill med de 6 deciliterna, vill man ha en göddig gratäng tar man 6 dl grädde vill man ha en smalare tar man 6 dl mjölk. Jag gjorde först på 3/3 men tyckte den blev litelite rinnig, men det är ju en smaksak. Framöver kommer jag iaf göra på 4 grädde - 2 mjölk.) och i med osten också. 
 
Koka upp och låt puttra i fem minuter. (Smaka av med salt och peppar) 
 
Häll över röran över broccolin i formen, in i ugnen i kanske tio minuter. (Eller tills det ser klart ut) 
 
KLART. Ät - gött. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0