Nu är det så här...

...att jag kan självklart inte låta det här med Disneys docka gå okommenterat förbi. Jag måste självklart lägga näsan i blöt och säga vad jag tycker. För av någon anledning så måste jag alltid säga vad jag tycker, detta menar jag verkligen inte som något positivt...Ibland önskar jag att jag kunde låta t.ex. Gina Dirawi skriva sin egna åsikt på instagram utan att jag baramåste kommentera henne med hur jag tycker. (Jag vet Gina har blivit lite av min hackkyckling. Hon är säkert fin på många sätt och jag vet tusentals människor som uppskattar henne. Så vad jag tycker spelar inte så stor roll) ändå kan jag inte låta bli att lägga mig i och tycka till. 
 
Så även nu alltså. 
 
Först vill jag säga att det sorgligasgste av allt är att se alla dessa svinjävlatröga människor som jag tydligen är vän med på facebook. Människor som går med i grupper som "Rädda julen, ha kvar den mörka dockan" Eller "Ta inte våra traditioner ifrån oss" För NÄR blev den mörka Pickaninnydockan en symbol för vår kultur? NÄR blev det rätt att skylla det faktum att Disney väljer att klippa i sina egna filmer, på SVT och allra värst; på invandrarna?
 
Först tänkte jag att jag skulle ha nolltolerens på min facebook, jag har några "vänner" där som länge kastat ut smygrasistiska statusar och gillar inlägg direkt kopplade till SD, och jag tänkte att de åker bort från vännerlistan, Vissa av dom åkte ganska snabbt, tills jag insåg att det kryper så jävla nära att det helt plötsligt var en tidigare bästa vän, eller nära klasskamrat. Och då förstår man att det kanske handlar om ovishet, eller snarare att man inte är tillräckligt källkritisk. Att man hör någon säga "Man får inte vara pepparkaksgubbe längre, för då är man rasist" och sen köper det rakt av och antar att det är precis så debatten gått. 
 
För att forskar man bara pyttepyttelite i Disney-mörk docka-klipps bort-historien och så får man snabbt reda på att dockan är en så kallad pickaninny caricature, alltså en karikatyr av mörkhyade från förr. Det handlar alltså inte om att klippa bort allt som är svart/mörkt/brunt. Det handlar om att klippa bort en bild av mörka som förekom på 30-talet. 
Och enligt min mening är det inte mer rasistiskt att klippa bort dockan än att låta den vara kvar, som verkar vara Svenskarnas starkaste argument. "Klipp bort Musse också då för fan, han är ju svart"
På riktigt hur jävla grinig får man vara? Det blir jul med eller utan dockan och man kanske ska se till sig själv lite om man känner att några minuters bortklippt Amerikans film kommer och tallar på ens svenska julfirande. 
Får det bort en endaste fördom så är det väl värt det?
 
Det handlar helt enkelt om att saker och ting förändras och det är punkt där. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0