ElinElin och nyckeln.


I lördfags morse vid niosnåret ringde min telefon och det var Elinelin som var på väg hem från en efterfest. (Själv låg man och kollade på På Spåret. dåligt utanför)

Elin hade tappat sina nycklar någonstans under kvällen. Förmodligen hos Challe sa hon. Eller hemma hos Göransson, eller i Jonas bil eller på vattenhålet eller på efterfesten eller nånstans där mitt emellan.

Några timmar senare gick jag och mötte Elin vid Ica, Elin hade nämligen fått leta husrum eftersom hon inte längre hade nyckeln till sitt hem. Elin hade även snytit sönder näsan och såg ut ungefär som sju svåra år. Eller en som varit vaken i 30 timmar. Vilket hon också hade.

Vi gick till Matte och Elin gav sig iväg i Mjölby på jakt efter nyckeln. In i sin trappuppgång för att hitta numret till vaktmästaren och jag tror till o med hon var förbi efterfesten.

Sen kom hon lunkandes tillbaka, svärandes över att Egirs inte svarade och la sig och sov ett par timmar.

Kvällen kom och medans Matte velade om han skulle ut eller inte så började Elin frukta att hon hade en frest-dejt inbokad och ingen dusch, inga rena kläder eller smink.
Hon gick hem till mig och löste det bäst det gick och börjadew gå på vinet åter igen.

Under natten sov Elinelin på min soffa. Jag har en Klippan-soffa från Ikea och det kan vara det oskönaste som någonsin skapats. Ni som testat vet vad jag pratar om.

Det blev söndag och Elin levde vidare i samma kläder och samma smink. Sju timmars sömn på två dygn.

Senare under dagen ger sig Elin upp till sin lägenhet och känner på dörren: olåst. Nyckeln ligger slängd innanför dörren och damen har alltså, i fyllan, varit uppe i sin lägenhet, struntat i att låsa och gått på efterfest.
Detta har hon sen, ungefär fyra timamr senare, glömt bort och gått upp för sin trapp, rotat i fickorna, inte hittat nyckeln, satt sig i trappen utanför sin lägenhet (hela tiden med olåst, glöm för tusan inte det) och sen sovit en natt på min soffa.

Jag är lite, lite, lite ledsen att Elin inte ringde låssmed. Jag hade så gärna sett allas miner då låssmeden trycker ner handtaget och dörren gått upp.
Fantastiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0