Uppdaterar bara, lite lätt.

Idag har jag varit i skoolan. Det var mys. Jag älskar känslan av att inte känna en enda jävel. Att säga klyschiga saker bara för att man inte har nåt annat att säga. Eller helt enkelt bara förvåna alla alla genom att prata på, som att det inte alls är första gången man ses.

Två kurser i matte har vi påbörjat och jag gråter väl nästan av lycka när jag får ett papper med äkta matte-problem framför mig. Skulle varit guld att ha Samberg och Ek här, vi hade utklassat alla direkt! Vill ni ha ett exempel?

Tre personer: A, B, C sitter så att A ser B och C medan B bara ser C och C inte ser någon alls. De förevisas fem mössor: 3 röda och 2 vita. Därefter förses de med ögonbindlar och varsin mössa. När ögonbindlarna sedan tas av frågar man dem om de kan avgöra vilken färg deras mössa har. Efter det att A och B svarat nekande säger C att det går bra. Hur kan det komma sig?

Bästa är också att enda behörigheten man behövrer i Matte väg är kurs B. Och jag läste ju ganska mycket längre än så, så det är lite upprepning, men det är la bara bra.

Efter dagens skolgång så mötte jag Nanna för att titta på det studentrum som jag kommer bo i från första februari. Tydligen så är det landstinget som hyr ut, och det har visst dålig koll på hur mycket de kan ta i hyra, för 1760:- ska dom ha, för ett rum som borde ha en hyra på minst 3000 )Men säg ingete bara). Ett jätte fint rum var det. Precis som en lägenhet, med trappuppgång utanför rummet, fast gemensamt kök. Så nu skrivs det listor på allt som ska flyttas hit, kommer ha mina alldeles egna grejjer, fantastikst!
men justja. Det ligger typ 300 meter ifrån där jag läser också, som hittat!

Jag gillar Uppsala, redan! :)



Kommentarer
Postat av: Ek

Eftersom A kan se B och C vet vi att dom båda inte kan ha vita mössor för då hade A vetat att dennes var röd. C hör att B inte heller vet och förstår då att sin egen mössa är röd eftersom hade C haft en vit mössa hade B förstått att sin egen var röd. För hade både B o C haft vita mössor hade ju A vetat. Faaaaan va jag inte kan förklara.. Men C vet att sin mössa är röd i alla fall.



Tänk på ett tal!

2010-01-20 @ 15:19:49
Postat av: Ellen

Tio poäng. Det lät likadant när jag försökte förklara.

2010-01-20 @ 15:28:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0