Vellinge vägrar ta emot flyktingbarn.

Jag är inte ett dugg förvånad. Vellinge (Falsterbo) ligger mig varmt om hjärtat av flera olika anledningar, men folket som bor där har då aldrig visat minsta intresse för att välkomna några nya människor. Oavsett om det är flyktingar eller inte.
Jag kan bara tala utifrån mina egna erfaranheter och då har jag mest varit i Falsterbo. Falsterbo-borna verkar vilja se på en sak/vy utan att någonting stör ögat. Saker och ting ska se ut som det alltid har gjort och då vi har haft lägenhet där i 5-6 år (minns inte exakt) så är det nog minst en fyra fem generationer kvar tills vi kan känna oss riktigt välkomna.
Det handlar inte om att folk är elaka, det här är inte överklassen som man ser på Stureplan. Det här är Den riktiga överklassen, dom som vet att vett och etiketts första regler innebär "Att aldrig påpeka vett och etikett" Det här är den överklassen som håller minen i varenda jäkla situation. Den "trevliga" överklassen som man inte har en anning om att de egentligen föraktar en, för att dom skulle vara precis lika trevliga mot en uteliggare som mot sin egen mamma. Det är det som gör det så himla läskigt, att det går inte att läsa dom för fem öre. Man har ingen aning om var man har dessa människor. 

- Det skulle aldrig aldrig någonsin förekomma en glassförsäljare på stranden nedanför vår lägenhet i Falsterbo. För herregud vad vanligt. Herregud vad obekvämt med vanliga, dödliga människor mitt bland dessa äldre män och kvinnor som badar i pengar.
-Vi får inte ens hänga handdukar på räcket på vår egen balkong där nere. Varför? För att det stör vyn om det är så att någon står vid stranden och tittar upp mot lägenhetshuset. HÖR NI SJÄLVA HUR SJUKT DET ÄR? När jag var nere där en sommar med några vänner så var det en dam som RINGDE till mamma (som befann sig utomlands) som fick RINGA till mig i Falsterbo och be mig ta ner handduken på balkongen.
- Det finns en stor, jätte fin gräsplätt där man inte får grilla, inte sparka boll, inte spela något form av spel.
- Folk går och köper bröd på ICA i morgonrock, för att varför i helvete skulle dom klä upp sig för de som jobbar på affären?

Jag skulle kunna fortsätta med alla förbud och regler, men jag tror ni fattar grejjen. Det är så jävla vidrigt så jag skulle vilja åka ner och skaka om varenda en som bor där. Men jag vet att dom inte skulle göra en enda min.
Men det känns som att det är på väg därifrån. Det är nog bara några generationer kvar så tänker folk i Falsterbo som vanliga människor.


Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag gillar detta inlägg! GO GIRL!

2009-11-13 @ 16:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0